Historia marki Lunette – miesiączki bez tabu
Założycielka fińskiej firmy Lunette Heli Kurjanen nigdy nie marzyła o prowadzeniu międzynarodowego biznesu wartego miliony. Dorastała na przedmieściach Tampere i w 2004 roku była 24-letnią gospodynią domową, z dwójką małych dzieci. O kubeczku menstruacyjnym dowiedziała się z internetu. Postanowiła go sobie zakupić i ku jej rozczarowaniu doszła do wniosku, że ten produkt wcale nie jest tak komfortowy jak sobie wyobrażała i ma sporo „niedociągnięć”. A ponieważ potrzeba to najlepsza matka wynalazku Heli postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce i go ulepszyć. Z biegiem czasu założyła firmę i zaczęła sprzedawać samodzielnie wykonane kubeczki menstruacyjne przez Internet. Dzisiaj Lunette to jedna z najbardziej rozpoznawanych marek na światowym rynku produktów menstruacyjnych. Jej produkty są dostępne w ponad 40 krajach a obroty liczone w milionach.
Niełatwe początki firmy
Lunette jest uważana za jedną z pionierskich firm na nowoczesnej scenie kubeczków menstruacyjnych. To co ją jednak wyróżnia wśród innych firm w tej branży to jej misja. Jak się okazuje przyświecała ona założycielce od samego początku. Rozczarowana zakupionym przez internet kubeczkiem menstruacyjnym Heli nie wyrzuca go do kosza a zaczyna dogłębnie analizować niedostatki produktów menstruacyjnych wielokrotnego użytku. Zauważa, że pomimo licznych postępów technologicznych nie ma produktów menstruacyjnych, które byłyby przyjazne dla środowiska, łatwe w użyciu i bezpieczne dla zdrowia. Opracowuje pierwszy prototyp kubeczka menstruacyjnego Lunette i systematycznie testuje produkt pod kątem skuteczności i bezpieczeństwa. Na targach, na których Kurjanen prezentowała swój nowy produkt, w środowisku biznesowym spekulowano, że kubeczek menstruacyjny nie będzie odpowiedni dla nikogo poza hipisami z dredami. Przypuszczenie było błędne. Kubeczki Heli są obecnie sprzedawane na całym świecie. W krótkim czasie jej firma stała się liderem na rynku wielorazowych produktów menstruacyjnych.
Misja Lunette
Misją Lunette od zawsze było ułatwianie wszystkim kobietom dbania o swoje ciało oraz zarządzania miesiączką w bezpieczny i wygodny sposób. Kubeczki menstruacyjne Lunette są dziś dostępne w 2 rozmiarach i 4 kolorach (nie licząc przezroczystego). Pomogły milionom kobiet zacząć używać bezpieczniejszych i bardziej zrównoważonych produktów menstruacyjnych. Również oferta firmy została znacznie poszerzona. W jej asortymencie znajdziemy dzisiaj także inne środki higieniczne, które mają to samo zadanie co kubeczki – uczynić okres bardziej komfortowym. Z tego zadania mają się także wywiązać majtki menstruacyjne wykonane z ekologicznej bawełny. Wygodna bielizna zaprojektowana właśnie z myślą o cyklu menstruacyjnym. Ofertę uzupełniają środki higieniczne przeznaczone do czyszczenia kubeczków menstruacyjnych, wegańskie lubrykanty oraz żele do higieny intymnej. Kosmetyki Lunette są delikatne dla wrażliwych miejsc intymnych, mają delikatna formułę i skład, który jest przyjazny nie tylko dla ich użytkowniczek ale także dla planety.
Zrównoważony rozwój
Od samego początku założycielka firmy wiedziała, że produkt który chce stworzyć ma być nie tylko unikalny, bezpieczny i komfortowy w użytkowaniu ale przede wszystkim ma być przyjazny dla środowiska. Dzięki silnemu zaangażowaniu w ochronę środowiska firma stara się używać materiałów, które są bezpieczne dla zdrowia, wolne od szkodliwych toksyn i zgodne z europejskimi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. Misją Lunette jest wywieranie pozytywnego wpływu na środowisko poprzez tworzenie wolnych od plastiku alternatyw dla produktów jednorazowego użytku, takich jak tampony i podpaski. Aby być w zgodzie z tymi wartościami firma pozyskuje i wytwarza swoje produkty ze zrównoważonych i odnawialnych źródeł.
Działania Lunette na rzecz edukacji
Misją firmy jest przełamywanie menstruacyjnych tabu i usuwanie wstydu, który wciąż jest z nimi związany. O menstruacji nie mówi się głośno. W wielu krajach i kulturach jest to wstydliwy temat. Im dłużej Kurjanen podróżowała po świecie ze swoim kubeczkiem menstruacyjnym, tym wyraźniej zdawała sobie sprawę, jakim rodzajem tabu menstruacji wciąż jest w wielu kulturach. Dlatego jej tytuł na firmowej stronie internetowej nie brzmi CEO, tylko Menstrual Revolution Director. Firma angażuje się więc w edukację i informowanie społeczeństwa poprzez różne akcje i pozytywny wpływ na życie kobiet. Lunette bierze udział w wielu inicjatywach, których celem jest zwiększyć świadomości i dostarczanie społeczeństwu dokładnych informacji na tematy związane z menstruacją. Ciągłe pogłębianie wiedzy na temat kobiecego ciała to jej kolejny ważny cel. Ma on umożliwiać opracowanie kolejnych innowacyjnych produktów. Dzięki temu podejściu firma zdobyła wiele prestiżowych nagród.
Sama Heli współpracuje również z organizacjami pozarządowymi w celu promowania zdrowia seksualnego dziewcząt w Afryce. W wielu krajach afrykańskich największym problemem jest to, że dziewczynek nie stać na zakup podpasek menstruacyjnych. Nie mówiąc już o kubeczku menstruacyjnym. Dlatego duża liczba dziewcząt zostaje w domu podczas miesiączki i nie chodzi do szkoły, aby uniknąć kłopotliwych sytuacji. Jeśli w Finlandii menstruacja jest nadal tabu, to w Afryce jest jeszcze większym tabu i źródłem jeszcze większego wstydu.
Kiedy klient mówi, że ten produkt zmienił moje życie, to dla mnie jako przedsiębiorcy jest to najlepszy komplement. Heli Kurjanen.
Podsumowując: misją skandynawskiej firmy Lunette jest opracowanie ekologicznych, bezpiecznych i wygodnych produktów menstruacyjnych, aby pomóc kobietom zarządzać miesiączką w zdrowy i zrównoważony sposób. Firma zajmuje się badaniem i wprowadzaniem innowacji w zakresie produktów menstruacyjnych dla kobiet na całym świecie i pozytywnie wpływa na życie kobiet.