Naturalny superfood dla aktywnych? Postaw na pyłek pszczeli.

wysportowana-mloda-kobieta-biegnie-po-plazy-przy-zachodzie-slonca

Szukasz naturalnych sposobów na uzupełnienie witamin i minerałów po aktywnym dniu? Potrzebny Ci zastrzyk energii po intensywnym wysiłku fizycznym? Zakładam, że nie chcesz pić napojów izotonicznych, które świecą jak tablica Mendelejewa. Szukasz czegoś naturalnego – superfood dla aktywnych. Bez chemii, bez konserwantów, bez sztucznych barwników. Żyjesz aktywnie dlatego chcesz też zdrowo się odżywiać. Sięgnij po wyjątkowy pszczeli dar – pyłek kwiatowy!

Nie będę Cię przekonywać, że regularne spożywanie pyłku kwiatowego zapewni Ci siłę Muhammada Ali, kondycję Michaela Jordana i szybkość Usaina Bolta. Po pierwsze, nie ma ten temat wystarczających dowodów naukowych. Po drugie – z pewnością żaden środek nie jest w stanie zagwarantować Ci sukcesu w sporcie. Nie ulega jednak wątpliwości, że odpowiednio zbilansowane żywienie jest bardzo ważne dla osób, które prowadzą aktywny tryb życia. Dlatego chcę Ci pokazać, że pszczeli pyłek to bezpieczny i naturalny produkt odżywczy, dzięki któremu Twoja aktywność będzie efektywniejsza, a organizm lepiej do niej przygotowany. Pyłek pszczeli jest odpowiedni dla każdego kto lubi się ruszać.

Pyłek pszczeli – właściwości i skład na medal. Naturalny superfood dla aktywnych.

O tym, czym jest i co zawiera pyłek kwiatowy, pisałam tutaj:

Przypomnę tylko, że pyłek zawiera ponad 200 substancji, w tym:

  • białka (od 13,2 do 33,1 %), w tym aminokwasy (od 10,2 do 26,3 %),
  • cukry redukujące (o 21,4 do 41,6 %),
  • związki lipidowe (od 0,16 do 14,0 %),
  • witaminy (A, E, D, B1, B2, B6, C),
  • biopierwiastki (m.in. wapń, fosfor, magnez, sód, potas, żelazo),
  • kwasy nukleinowe,
  • NNKT (kwas oleinowy, kwas linolowy, kwas alfa-linolenowy),
  • związki fenolowe,
  • triterpenoidy.

mlody-wysportowany-mezczyzna-biega-w-tle-zachmurzone-niebo

Dla aktywnych cenną informacją jest wysoka zawartość białek, w tym najważniejszych  aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Godnym uwagi jest fakt, że w pyłku znajduje się ich mnóstwo. Aminokwasy obecne w pyłku spełniają szereg zadań w organizmie:

  • histydyna (5 mg na 1 g) – niezbędna do wzrostu, uczestniczy w produkcji hemoglobiny;
  • leucyna (16,1 mg na 1 g) i izoleucyna (10,5 mg na 1 g) – biorą udział w regeneracji mięśni i kości, zapobiegają rozpadowi białek pod wpływem aktywności fizycznej;
  • walina (12,1 mg na 1 g) – zwiększa wytrzymałość, buduje białka mięśniowe i dlatego zapobiega ich uszkodzeniom wskutek wysiłku fizycznego;
  • alanina (12,3 mg na 1 g) – bierze udział w metabolizmie, zaopatruje układ mięśniowy w energię;
  • kwas asparaginowy (22,8 mg na 1 g) – zapewnia odporność, uczestniczy w procesach metabolicznych, dostarcza energię do komórek;
  • kwas glutaminowy (23,7 mg na 1 g) – bierze udział w metabolizmie, zmniejsza uczucie zmęczenia;
  • cysteina (3,4 mg na 1 g) – usuwa toksyny i działa antyoksydacyjnie;
  • fenyloalanina (10 mg na 1 g) – poprawia samopoczucie i pamięć, zmniejsza uczucie głodu;
  • seryna (12,4 mg na 1 g) – wzmacnia układ odpornościowy;
  • treonina (10,1 mg na 1 g) – poprawia przemianę materii;
  • lizyna (10,7 mg na 1 g) – poprawia przyswajalność wapnia;
  • metionina (5,7 mg na 1 g) – poprawia samopoczucie, reguluje przemianę materii;
  • arginina (8 mg na 1 g) –odtruwa, dostarcza składniki odżywcze do mięśni;
  • tyrozyna (7,6 mg na 1 g) – zmniejsza uczucie zmęczenia, poprawia samopoczucie;
  • prolina (21,8 mg na 1 g) – wzmacnia mięsień sercowy;
  • glicyna (10,3 mg na 1 g) – wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego;
  • tryptofan (2 mg na 1 g) – działa przeciwlękowo i przeciwdepresyjnie.

Pyłek pszczeli – superfood dla aktywnych – jak może pomóc?

Według amerykańskiego profesora entomologii dr Rogera Morse’a pyłek kwiatowy jest bogatym źródłem składników odżywczych. Korzystnie działa na organizm człowieka, jednak nie można upatrywać w nim cudownego eliksiru zapewniającego sukcesy sportowe. I ja się z tym zgadzam. Pyłek kwiatowy to łatwo przyswajalny superfood, który wspomaga regenerację organizmu po intensywnych ćwiczeniach.

Nie mam wątpliwości, że skład pyłku pszczelego powinien zainteresować osoby, które trenują amatorsko lub wyczynowo. Pyłek zawiera podstawowe aminokwasy wchodzące w skład białka, a przecież białko to budulec mięśni. Poza tym, dzięki znaczącemu udziałowi węglowodanów w składzie (głównie fruktozy i glukozy) pyłek kwiatowy dostarcza organizmowi energii niezbędnej podczas treningu. Ponadto pyłek pomaga uzupełniać witaminy i minerały, które zostały „wypocone” podczas treningu.

rowery-gory-piekny-pejzaz-sport

Natomiast dzięki związkom o działaniu przeciwzapalnym, antybakteryjnym i odtruwającym, pyłek pszczeli wzmacnia odporność i pomaga uniknąć zachorowania. Zdrowy sportowiec rzadziej opuszcza treningi, chętniej i bardziej efektywnie ćwiczy, no i nie traci czasu na powrót do pełnej sprawności po chorobie.

Wybierasz się na rajd w góry? Planujesz wypad na rower? A może intensywna sesja treningowa? Jeśli potrzebujesz naturalnego zastrzyku energii lub uzupełnienia witamin i minerałów po solidnej dawce ruchu to warto zaopatrzyć się w naturalne batony z pyłkiem pszczelim lub pyłkiem pszczelim i pierzgą. Będziesz urzeczony ich w 100% naturalnym składem. Sprawdź koniecznie!

bee-strong-baton-energetyczny-z-pylkiem-pszczelim-daktylami-slonecznikiem-35-g

Miody Bieszczadzkie

Bee Strong baton energetyczny

z pyłkiem pszczelim - 35 g

3.99zł

Ponadto pyłek zawiera związki o działaniu antyoksydacyjnym, które zapobiegają nadmiernej produkcji wolnych rodników wskutek intensywnej aktywności fizycznej. Nie bez znaczenia dla sportowców jest również fakt, że pyłek pszczeli ma dobroczynny wpływ na samopoczucie, które może ulec pogorszeniu wskutek zbyt wyczerpujących treningów.

Pyłek pszczeli a regeneracja i kondycja fizyczna

Badania przeprowadzone na biegaczach długodystansowych nie wykazały by pyłek kwiatowy poprawiał wydolność organizmu. Jednak projekt badawczy przeprowadzony w 1977 roku wykazał coś zupełnie odwrotnego. Dawka 10 g pyłku pszczelego dziennie miała zwiększać wydolność i stężenie hemoglobiny wśród członków litewskiej drużyny lekkoatletycznej. Do podobnych wniosków doprowadziły badania nad zawodnikami piłki ręcznej i koszykówki.

Hemoglobina odpowiada za transport tlenu do komórek, w tym m.in. do mięśni. Podczas wysiłku fizycznego zapotrzebowanie komórek na tlen wzrasta, dlatego sportowcy muszą kontrolować poziom żelaza, które jest podstawowym składnikiem hemoglobiny. W dodatku podczas intensywnych ćwiczeń można łatwo „wypocić” żelazo, wskutek czego organizm po treningu może być słabo dotleniony. Dlatego pyłek pszczeli, jak potencjalny czynnik podwyższający poziom hemoglobiny, może mieć duże znaczenie w diecie osób aktywnych.

ikonografika-ilustrujaca-zalety-pylku-pszczelego-dla-osob-aktywnych-zdjecie-czerwonych-sprzetow-sportowych-skakanki-hantli-gwizdka-i-bidonu-na-zoltym-tle-pylek-kwiatowy-i-pszczoly-w-tle

Większą dawkę pyłku, bo aż 50 g dziennie, przyjmowali rosyjscy żołnierze odbywający szkolenie wojskowe w 1988 roku. W trakcie eksperymentu kontrolowano m.in. wagę, puls, spirometrię, wydolność i stan psychiczny żołnierzy. Zaobserwowano, że dieta z pyłkiem pszczelim przyczyniła się do szybkiej regeneracji organizmu oraz dobrej kondycji psychofizycznej.

Pyłek pszczeli jako superfood dla aktywnych – co mówią badania?

Niestety nie ma zbyt wielu badań dotyczących wpływu pyłku kwiatowego na aktywność fizyczną. Zaobserwowano jednak, że dzięki silnemu działaniu antyoksydacyjnemu pyłek ma korzystny wpływ na mitochondria. Mitochondria to organelle odpowiedzialne za produkcję energii w komórkach. To cenna informacja dla osób trenujących, ponieważ intensywna aktywność fizyczna wzmaga produkcję szkodliwych wolnych rodników (tzw. stres oksydacyjny). Stąd w diecie sportowców nie powinno zabraknąć produktów o działaniu antyoksydacyjnym, takich jak pyłek pszczeli.

Nieco mniej entuzjastyczne wnioski można wysnuć na podstawie badań przeprowadzonych na pływakach (Br J Sports Med. 1982). Nie stwierdzono wówczas poprawy parametrów fizjologicznych u sportowców przyjmujących pyłek kwiatowy przez okres 6 tygodni. Zauważono jednak, że pyłek kwiatowy poprawia odporność. Karmieni nim pływacy opuścili zaledwie 4 dni treningowe przez infekcje górnych dróg oddechowych. W grupie przyjmującej placebo odnotowano aż 27 dni nieobecności z tego powodu.

Jednym z ciekawszych badań jest doświadczenie francuskich naukowców z 2014 roku, w którym pyłkiem pszczelim karmiono stare i niedożywione szczury. Okazało się, że pyłek pszczeli przyspiesza regenerację białek, znacząco zwiększa przyrost masy oraz niweluje niekorzystny wpływ niedożywienia na mięśnie szkieletowe. Choć badanie przeprowadzono na zwierzętach, naukowcy doszli do wniosku, że pyłek pszczeli może być z powodzeniem włączony do diety osób starszych i niedożywionych. Tak więc pyłek pszczeli to superfood nie tylko dla aktywnych.

 

Pyłek pszczeli – naturalny „doping” na olimpiadzie

Pyłek pszczeli zyskał sławę w środowisku sportowym jako produkt zwiększający wydolność i wytrzymałość organizmu. Superfood dla aktywnych i sportowców. Czy jest w tym ziarnko (a raczej pyłek) prawdy?

Dwuletni projekt badawczy prowadzony przez trenera olimpijskiego, Remy Korchemny’ego z New York Pratt Institute, pokazał, że pyłek może mieć korzystny wpływ na sportowców. W doświadczeniu brały dział dwie grupy biegaczy: jedna przyjmowała placebo, druga pyłek pszczeli. Okazało się, że druga grupa lepiej radziła sobie z intensywnymi treningami. Pyłek pszczeli miał przyspieszać regenerację organizmu po wysiłku oraz poprawiać tętno i ciśnienie krwi u  sportowców.

A skoro o olimpijczykach mowa, przytoczę kilka ciekawostek ze świata sportu:

  • Słynny brytyjski trener olimpijski Tom McNab testował pyłek pszczeli na pięciu szkolonych przez siebie sportowcach. Po 12 miesiącach regularnego spożywania suplementu pyłku wyniki sportowe u wszystkich pięciu osób uległy poprawie.
  • Pyłek pszczeli stosowali m.in. Lasse Viren (fiński lekkoatleta, długodystansowiec), Steven Riddick (amerykański lekkoatleta, sprinter), a nawet legendarny bokser, Muhammad Ali.
  • Trener fińskich lekkoatletów Antti Lananaki twierdził, że do sukcesu jego zespołu na igrzyskach w 1972 roku przyczyniły się suplementy diety zawierające pyłek pszczeli.
  • Noel Johnson, maratończyk i bokser, zdobywca złotych medali na Igrzyskach Olimpijskich Seniorów, utrzymywał, że dieta zawierająca surowy pyłek pozwala mu utrzymać wyjątkową sprawność fizyczną w późnym wieku.

Pyłek pyłkowi nierówny

Na rynku znajdziesz wiele suplementów zawierających śladowe ilości pyłku, których wysoka cena zdecydowanie nie idzie w parze z jakością. Z kolei tani pyłek z niewiadomego źródła może być wręcz szkodliwy, jeśli został zanieczyszczony antybiotykami i metalami ciężkimi. Dlatego najlepiej sięgać po produkty pszczele pochodzące z krajowych gospodarstw pszczelarskich, które posiadają certyfikaty jakości oraz z niewielkich, lokalnych pasiek, zlokalizowanych z dala od terenów uprzemysłowionych.

Pyłek to świetny superfood dla aktywnych ale sprawdzi się też w kuracji wspomagającej na uzupełnienie niedoboru witamin i mikroelementów. Pyłek zawiera praktycznie wszystkie składniki odżywcze, których potrzebuje ludzki organizm, by prawidłowo funkcjonować. Chcesz wiedzieć jak przeprowadzić taką kurację?

Jak stosować pyłek kwiatowy?

Ile należy przyjmować pyłku, aby zadbać o zdrowie? Najlepiej spożywać od 20 do 40 g pyłku dziennie trzy razy dziennie przed jedzeniem. Możesz wymieszać pyłek pszczeli z miodem, dzięki temu Twoja „odżywka” będzie lepiej smakować. Przy okazji będziesz czerpać dodatkowe korzyści z miodu, który może być naturalnym zamiennikiem popularnych energetyków. Dowiódł tego dr Richard Kreider z Uniwersytetu Texas A&M. Na podstawie swoich eksperymentów na trenujących ochotnikach badacz wykazał, że miód dostarcza energię mięśniom przez dłuższy czas, pomaga uzupełnić niedobory cukrów po treningu, a nawet może zwiększać siłę i wytrzymałość podobnie jak glukoza. Jest to więc naturalny superfood dla aktywnych.

Przepis na naturalny napój izotoniczny z pyłkiem

Połącz 3 łyżeczki pyłku lub 1 łyżeczkę zmielonego pyłku z 3 szklankami wody i wyciśniętym sokiem z połówki cytryny i voilà – naturalny izotonik gotowy. Bez wzmacniaczy smaku, bez konserwantów, bez dziwnych składników.

Możesz kupić czysty pyłek, a potem samodzielnie połączyć go z ulubionym miodem albo kupić gotowy pyłek w miodzie. Możesz również wykorzystać czysty pyłek kwiatowy do zrobienia własnych batonów energetycznych, które zabierzesz ze sobą na trening, wyjazd survivalowy czy wycieczkę rowerową. Jeśli nie masz czasu zrobić batonów, polecam naturalne batony Bee Strong zawierające pyłek, pierzgę, daktyle i słonecznik. To prawdziwy superfood dla aktywnych.

Pamiętaj jednak, że pyłek kwiatowy może zawierać pszczele enzymy, dlatego osoby uczulone na produkty pszczele powinny zachować szczególną ostrożność.

Zainteresował Cię ten artykuł? Poleć go znajomym!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *